Tento web již není aktualizován.
Pokud vás zajímají
anarchofeministická témata,
navštivte anarchofeminismus.org

Feministická Skupina
8. března

novinky

Feministická skupina
8. března
kdo jsme
přehled našich akcí

>> Reakce <<
na stanoviska občanského sdružení Hnutí Pro život ČR (Prolife) usilujícího o zákaz možnosti umělého přerušení těhotenství


Globální stávka žen 2001 ČR
Prohlášení
Projev z 8.3. 2001
Report



Globální stávka žen 2001 ve světě

(Anarcho)feminismus
Média
Násili na ženách
Globalizace a pracovní trh

kultura a umění

anarchist black cross
anarchistický černý kříž ČSAF


odkazy

akce

Kontaktujte nás!!!

fs8.brezna@centrum.cz

0605 128 408

Kampaň - Reklama - recept na dokonalost

"O co tedy vlastně jde? Možná jsem to nedokázala. Možná nemám hezký úsměv, hezké zuby, pěkné kozy, dlouhé nohy, vyzývavý zadek, sexy hlas. Možná si s muži neumím poradit a nevím, jak zvýšit svou tržní cenu, takže si odměnu za ženskost nevyberu. A možná mám už té maškarády plné zuby. Mám dost toho předstírat věčné mládí. Mám plné zuby cizích lží o mé inteligenci, vůli, o mém pohlaví. Mám už dost toho dívat se na svět přes umělé řasy, kdy mi pohled neustále zastiňují koupené chlupy; mám dost toho nasazovat si na hlavu mrtvou hřívu a nebýt schopna volně pohybovat krkem, mám dost strachu z deště, příliš divokého tance, po kterém by se mi případně mohly zpotit nalakované kučery. Mám plné zuby přepudrovávání se na veřejných záchodcích. Už se mi nechce předstírat, že domýšlivé proslovy nějakého pošetilce jsou předmětem mé neochvějné pozornosti, mám dost toho chodit do kina a do divadla, když chce někdo jiný, mám dost toho nemít na nic názor. Mám dost toho být transvestita. Odmítám hrát stereotyp. Jsem žena, ne kastrát."

"Germaine Greer"

Jedním z prvků, které ovlivňují a jistým způsobem i formují naše chování jsou bezpochyby média. Ta by měla sloužit jako "zprostředkovatelé informací", většina však informace zkresluje a propaguje určitý postoj, který se hodí tomu kterému vydavatelství, režimu či vládě.

Velmi důležitým "posláním" médií je šíření reklam, tj. prostředků s jejichž pomocí se nabízí zboží nebo služby (podle slovníku: veřejné doporučování s cílem vyvolat zájem zejména o koupi výrobků a služeb).

Reklama je každodenní součástí našeho života Reklamy na vše od luxusních aut až po pastilky proti kašli najdeme na každém kroku: v prostředcích MHD, kolem silnic, prostě všude - výjimkou není ani WC. Nutno podotknout, že reklamy jsou umístěny tak, aby určitým způsobem s člověkem manipulovaly, k obdobnému cíli je zaměřen i jejich obsah. Svět reklam je virtuálním světem, kde se dá za peníze koupit vše a všichni. Je inspirován skutečným světem, skutečnost však také zpětně modeluje a společenské stereotypy ještě upevňuje.

Řada novin a časopisů působí spíše jako malé obchodní domy. Zaručeně "in" redaktoři a redaktorky vám poradí, jak být úspěšný/á, oblíbený/á, krásný/á a sexy. Přesvědčují nás, že s tím či oním produktem budeme krásnější, úspěšnější a snad i lepší lidé. Reklama hlásá: TO vám zaručí nabytý společenský život, dokonalý protějšek, prestižní práci a zcela nový a mnohem krásnější vzhled.

Jsou to také právě reklamy, které pomáhají tvořit a upevňovat zažité genderové stereotypy. źenu ukazuje jako "dokonale" krásnou a šastnou Barbii: buď jako nezávislou, sexuálně přitažlivou ženu nebo pečlivou matku a hospodyňku posedlou úklidem. Muže zobrazuje v analogických rolích: jako úspěšného podnikatele či zaneprázdněného, ale milujícího otce. Hlavním efektem takového přístupu je vznik umělého, mediálně naordinovaného standardu ideálu krásy pro ženy i muže. Pravdou však zůstává, že ženy jsou jím zatěžovány více.

Reklamy nás manipulují k přesvědčení, že se těmto ideálům můžeme přiblížit, pokud si koupíme jimi propagovaný výrobek či podstoupíme-li jimi nabízenou službu. Staly se výnosným a rozvinutým "průmyslem".

Reklama, která je "vyzývavá" (tzv.sexy) nebo "vtipná", se samozřejmě prodá lépe, než reklama "obyčejná". Řečeno slovy klasika: "Když jim řeknete jednoduše "kupujte to", přestane reklama fungovat." Sexy nebo rádoby vtipné reklamy jsou většinou urážlivé, sexistické a zaujaté proti ženám. Jde o trapně indiskrétní reklamy na tampóny či vložky až po opravdu nadmíru sexistické reklamy (vzpomeňme na reklamní kampaň firmy Nokia "nebezpečně volné ruce").

Akci "Reklama - recept na dokonalost" se snažíme iniciovat, protože v reklamách i mediích obecně se množí postava ženy jako "nafukovací panny" s "ideálním módním" zevnějškem, která se na nás culí z billboardů i z televize, a díky touze podobat se jí neustále vzkvétá módní, kosmetický a všelijak jinak zkrášlující průmysl.Také se překvapivě často objevují reklamy, které "vtipně" podávají diskriminaci žen či zažité genderově stereotypní role ženy.

Hlavní náplní této akce je sbírání sexistických a jinak diskriminačních, které útočí na ženy (ale nejen na ne, mužů se samozřejmě idealizace a následný vznik měřítek krásy a prestiže skrze media a reklamy týká také,ale žen mnohem viditelněji). Nejde nám pouze o shromažďování takových reklam, ale i následné měnění jejich smyslu a jejich komentování. Chceme tak upozorňovat na přijímání určitých sexistických vzorců chování do každodenního života a do médií, které na tomto druhu prodejního artiklu vydělávají nemalé částky.

Pokud vám není lhostejné násilné formování názorů skrze média a rozkvět sexismu, zapojte se do této akce také!

Připravily: Leny za malé pomoci Lindy.