Projev z demonstrace v Rumburku, 17. květen 2002
Rád bych vás přivítal
na dnešním shromáždění. Možná se zeptáte, má-li ještě
dnes cenu připomínat si rumburskou vzpouru. Anebo se budete
s jistými známkami pohoršení tázat, zda vůbec mají právo
připomínat si ji anarchisté, zda se nesnaží pouze politicky
zneužít odkaz lidí, kteří bojovali za v něčem odlišné
ideály, než k jakým se dnes hlásí anarchisté.
Má vůbec
ještě po letech zapomínání nebo ideologického překrucování
vůbec cenu snažit se oživovat a připomínat odkaz
rumburských vzbouřenců?
Touto demonstrací jsme chtěli jasně
naznačit, že podle našeho názoru má. Ne pouze proto, abychom
vzdali hold statečnosti, která se projevila před osmdesáti
čtyřmi lety, ani proto, abychom si zde přihřívali jakousi
svou anarchistickou polívčičku, ale proto, že chceme jasně
říci, že památka rumburských vzbouřenců pro nás není nějakou
mrtvou záležitostí, ale něčím, co pro nás má význam i
dnes, že pokládáme rumburskou vzpouru za jednu zastávku v
boji, který dle našeho názoru nebyl dosud dobojován.
To vede k logické otázce - za co vlastně
bojovali rumburští vzbouřenci? Převážná většina z nich
především za to, co pociovali bezprostředně jako útlak
sebe samých i svých kamarádů a blízkých. Bojovali proti
hladu, který se jich v té době bezprostředně dotýkal, tak
jako většiny obyvatelstva, v důsledku šílené zásobovací
situace a rozvráceného hospodářství na konci čtyřleté
války. A bojovali i za ukončení této války, či spíše
krvavých jatek, které za sebou nechaly válečnou spouš v celé
řadě zemí a také nikoli desetitisíce, nikoli statisíce, ale
tentokrát miliony mrtvých lidí, kteří položili své životy
v zákopech, byli zabiti střepinami granátu, zastřeleni
kulkami z pušek či kulometů anebo otráveni bojovými plyny.
Rumburská vzpoura byla snahou o ukončení čtyřleté války.
To, že se jednalo o pokus neúspěšný, o pokus poražený a
skončivší pouze popravou svých jedenácti iniciátorů, mu
neupírá nic na jeho významu, na dobrých úmyslech i odvaze.
Bolševičtí dějepisci mnohokrát zdůrazňovali
fakt, že čelná postava povstání František Noha i někteří
jeho další iniciátoři byli navrátilci z ruského zajetí,
kde nasákli myšlenkami vítězné revoluce a lidových rad. Divže
z nich neudělali první průkopníky bolševismu na našem
území. Opomenuli ovšem dodat, že ruská revoluce nebyla pouze
bolševická. jednalo se opět především o projev hladových a
válkou zoufalých mas obyčejných lidí, kteří chtěli
zastavit katastrofální hladovění a umírání. S trochou
nadsázky lze říci, že byla takovým mnohonásobně větším
a také úspěšnějším rumburským povstání. Bolševici se
zde pouze zmocnili vedení a postupně si výsledky revoluce
zuzurpovali pro sebe a svou totalitní diktaturu právě tak,
jako se snažili přivlastnit si celou revoluci a její myšlenky.
To bylo ale naprosto zcestné. V Rusku existovala celá řada
radikálních proudů, které bolševici postupně likvidovali a
jedním z nich byl i anarchismus. To, co ovlivnilo Františka
Nohu i další navrátilce nebyl bolševismus, ale fakt úspěšné
revoluce a úspěchy rad pracujících, které později
bolševici oslabili a udělali z nich jejich vlastní
karikaturu.
Všechno se to na první pohled zdá být
hrozně dávno. Zdání ale klame. I dnes existují hlavní důvody,
proti nimž vojáci v Rumburku povstali, by nenabývají tak
drastických podob, jako v tehdejší válkou zmítané Evropě.
I dnes umírá hladem nebo na nedostatek základních potřeb
denně více než třicet tisíc lidí. A i dnes zuří nejrůznější
války. By nejde o války světové, rozvíjejí se v nejrůznějších
částech světa. Zkuste si vyprávět lidem v Jugoslávii,
Afghánistánu, v Latinské Americe, na Kavkaze nebo na
blízkém východě demokratickou pohádku o konci dějin a příchodu
liberálního ráje na zem. V nejlepším případě se vám
trpce vysmějí. I dnes je tedy důvod se bouřit.
Narozdíl od doby před osmdesáti
čtyřmi lety si dnes ovšem nemůžeme dělat ani ty nejmenší
iluze o bolševismu ale ani o mnoha jiných takzvaně levicových
proudech. Jasně ukázaly, že jim jde o jejich moc nad lidmi, ne
o osvobození lidí z područí ovládání a útlaku. Lidé se
nesmí spoléhat na žádný údajně dělnický stát, ale jen a
jen sami na sebe. V tom jsme možná v pokračujícím boji
proti systému od dob rumburské vzpoury dál.
Podobně jako boj rumburských vzbouřenců
má i náš současný boj proti systému vytvářejícímu
války a hlad své oběti. Můžeme připomenout Carla Guilaniho,
který padl zasažen střelou policejního karabiniéra během
protestů proti zasedání hlav států G8, skupiny nejbohatších
a nejmocnějších zemí v italském Janově. Pro jeho mediálně
známou tvář bychom ale neměli zapomínat na stovky
bezejmenných lidí z třetího světa, kteří rovněž
přišli o život během protestů proti tomuto systému v
ulicích svých měst.
Boj proti tomuto systému se v našich
počtech může pochopitelně zdát marný právě tak, jako
mohlo vypadat naprosto bláhově tažení Františka Nohy,
Stanislava Vodičky, Vojtěcha Kováře a dalších s necelou
tisícovkou lidí do boje proti rakousko-uherské monarchii. Měli
bychom si ale připomenout jednu věc. Jen pět měsíců po
rumburské vzpouře válka skončila a rakousko-uherská
monarchie padla. Nepokládejme proto ani my naše cíle za nedosažitelné
a náš boj za marný.